fredag 28. desember 2012

Romjulstanker


Siden dette er første julen i nytt hus, har jeg brukt så mye energi og krefter på å skape fine rammer rundt julefeiringen. Jeg vet jo at storebor kommer til å huske lite eller ingenting fra akkurat denne julen, men jeg er sikker på at også små barn husker stemninger. Så når lillebror blir skikkelig syk helgen før julaften, blir hele feiringen litt annerledes enn jeg hadde sett for meg inne i hodet. Jeg måtte rett og slett skrinlegge noen av planene, men det var kanskje like greit, for en del av dem var nok litt ambisiøse uansett...


Men det er noe med det; en kontrollfrik som meg, vil gjerne at alt skal være klappet og klart og gjennomføres akkurat sånn jeg har sett det for meg. Det er noe jeg stadig lærer av de fine små gutta mine: det er sjelden noe poeng i å planlegge så veldig mye, for ingenting går som planlagt uansett! Dette er noe jeg prøver å bli flinkere til altså: å senke ambisjonsnivået! (et lite nyttårsforsett der eller...?)

Så når det er sagt, hadde vi en helt strålende julaften! Masse god mat, fint besøk og enorme mengder med pakker. Og det både ser ut som jul og lukter som jul i huset. 

Jeg er takknemlig for at jeg har så mange fine mennesker å være sammen med i denne høytiden, at jeg har noen jeg kan lage hjemmelagde gaver til og at det også er noen som tenker på meg! Jeg er takknemlig for at de små gutta mine ser ut til å ha hatt en helt strålende jul, selv om mor må ta igjen litt søvn på formiddagene, og huset står på hodet. Jeg er takknemlig for at lilebror hverken er alvorlig eller kronisk syk (RS-virus, bronkiolitt og dobbeltsidig ørebetennelse), og at han ser ut til å være på bedringens vei.


Juleløperen er egentlig en panelgardin jeg sydde til det gamle huset, av stoff fra Ikea.

Jeg ble også veldig fornøyd med juletrærne mine på sjenken, som du kan lese mer om HER. Også syns jeg det er så fint med mange høye lys i forskjellige staker sammen. Jeg tenner bare på ett lys av gangen da, ellers blir det så fort varmt ;)



Jeg er også takknemlig for at dere legger igjen så fine ord til meg, og at mennesker jeg ikke kjenner engang ønsker meg en god jul! Også håper jeg at dere som er innom har en fin jul sammen med de dere har kjær!

(For ordens skyld: bildene er tatt før gjestene kom på julaften. Det ser IKKE sånn ut her nå ;))


2 kommentarer:

  1. Så fint du har pynta :-) liker spesielt godt trærne dine!!gleder meg til å lage fleire sånne neste jul! God bedring til gutten din! Her har jula gått med til pleie av baby med lungebetennelse. Men 5-åringen min sa i dag at han hadde hatt ei super jul, så me satse på at det er dei koselige minnene som sitt :-)
    Fortsatt god jul!!

    SvarSlett
  2. God bedring til guten din, det høyrdest ikkje så kjekt ut men det er jo ein del av barndommen å bli sjuk - og å bli frisk igjen!!
    Tidlegare har eg gått på ein smell og to i fht planlegging og gjennomføring av sjølvpålagde oppgåver før jul...livet har lært meg å legge lista veeeeldig lågt! Så blir det alltid bra til slutt likevel ☺ Ingen har det bra når foreldrene er stressa!! Juleklem Kjersti

    SvarSlett

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!