tirsdag 25. februar 2014

Müslibarer til toget



I går fikk jeg endelig summet meg til å lage en ny ladning med müslibarer. 
Forrige ladning laget jeg før jul, og den ble fryktelig hard. 
Denne gangen prøvde jeg med puffet ris i, og de ble seige og gode!


Her får dere oppskriften, men husk at den er meget slump-basert!

* ca 100g smør
* 1-2 ss flytende honning
* 1-2 ss brunt sukker
* saften fra en halv lime

* 2 dl puffet ris
* 2 dl hakkede mandler
* 1 neve rosiner
* 1/2 neve tørkede tranebær
* 1/2 dl havregryn
* 1 ss linfrø
* 1 ss sesamfrø

* evt litt sjokolade


Ha smør, honning og sukker i en kjele. La det putre litt til sukkeret har løst seg opp. Limesaften hadde jeg oppi til slutt. Det er sikkert godt med sitron eller appelsin òg, men jeg hadde bare lime.

Mandler, havregryn, linfrø og sesamfrø ristet jeg i en tørr stekepanne til de hadde blitt litt gyldne.
Jeg blandet det tørre med det ristede og helte oppi væsken tilslutt. Rørte det sammen, og trykket det ned i en brødform. Sjokoladen smeltet jeg og hadde på den ene halvparten i brødformen.


Jeg lot formen stå i kjøleskapet natten over, men det holder nok med noen timer.
Det var bare det at jeg glemte hele greia når kvelden først kom...
Så i dag tok jeg den ut, og skar den opp i passende stykker.

I morgen skal den første biten være med på jobb, det blir godt med litt påfyll på toget hjem!

Håper dere har fine vårdager i finværet!






1 kommentar:

  1. Mmm. Dette så kjempegodt ut! Takk for oppskrift.

    Ha en riktig fin onsdag!
    KLEM
    ANETTE

    SvarSlett

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!