onsdag 10. august 2016

Naan-Brad uten heving







Hvor irriterende er det ikke når alt er klart for hjemmelaget indisk middagsmat, og så har du glemtå kjøpe naan-brød? Det skjer både titt og ofte her hjemme. Min mann lager gjerne en indisk rett som heter "dal,"  fordi vi som oftest har alle ingrediensene stående i skapet. Men det er jo ikke alltid like lett å slenge sammen noen naan-brød, de trenger jo gjerne både yoghurt og tid til heving.

Men nå har vi kommet over en oppskrift på naan-brød som er superenkle å lage, og krever maks ett kvarter!
Jeg har oversatt oppskriften og gjort et par endringer, så er den enkel å forstå:



RASKE NAAN-BRØD 

4 dl hvetemel
2 ts sukker
1 ts salt
1 ts bakepulver
2 ts olje
ca 2 dl melk (trenger ikke å varmes, da det ikke er gjær i deigen)

Smør og urter til pensling

Bland alt det tørre i en bakebolle. Hell på det våte og elt deigen i ca 10 minutter.
Deigen trenger ikke å heve.
Del deigen i 8-10 deler og kjevle ut runde, flate brød, ca 1cm tykke.

Stek brødene i en tørr stekepanne, og pensle gjerne med smeltet smør og de urtene man ønsker til slutt. 
Man kan også ha hvitløk i naan-brødene, vi syns det er veldig godt med koriander.




God middag!



Her er arbeidsuka godt i gang. Men fy, så trøtt jeg er! 
Prøver til og med å komme meg i seng i rimelig tid, men klarer jo nesten ikke å holde hodet oppe rundt kl to. Gutta er også slitne, det er masse nytt på SFO for Storebror, og Lillebror har også en ny hverdag i barnehagen uten trygge Storebror på samme avdeling. Vi prøver alt vi kan å få dem i seng tidlig, men de er jammen seige å få til å sovne. Sommerferierutinene er ikke så greit å bli kvitt, hverken for mor eller barn.

Nå skal jeg titte på litt bryllupsbilder som jeg tok før ferien, har en stor redigeringsjobb foran meg.
Også er det senga!









1 kommentar:

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!