mandag 25. februar 2013

veggfarger og fargekoder i hjemmet vårt

For nesten nøyaktig ett år siden ble prøveboks på prøveboks kjøpt inn og malt opp på små deler av veggen (Flügger har de billigste prøveboksene). De støvete nyansene vi liker så godt, er jammen ikke lette å få til på første forsøk utifra den bittelille lappen i NCS-vifta. Mye prøving og feiling måtte til, men ett år etter at veggene var nymalte, er vi fremdeles kjempefornøyde med fargevalgene!

Jeg tenkte å samle alle fargekodene her, det er kjekt for oss å ha de "et lurt sted," i tillegg til at jeg fra tid til annen får spørsmål fra dere lesere om hvilke farger vi har på veggene.
Bær over med meg at noen av bildene er gamle og vist før...


Gang: Jotun Kalkgrå, kode: NCS S 2903-Y30R
De to bildene er tatt i det samme naturlige lyset, bare på litt forskjellige steder i gangen. Så fargen forandrer seg mye! Mine to gullklumper henger på speilet i gangen.



Kjøkken: NCS S 2005-G20Y
Elsker denne fargen! Den lille, grønne boksen er malt med veggfargen fra lillebrors rom, se lenger ned.



Soverom: NCS S 2005-Y20R
Til dette rommet har jeg liggende en tapet som skulle binde gulv, vegger og møbler sammen. Jeg har bare ikke fått den opp, da den opprinnelige planen min gikk litt i vasken. Jeg har bare én rull, så det holder ikke til en hel vegg, derfor må jeg finne på noe annet lurt å bruke den på. Gleder meg til loppemarkedsesongen, for vi trenger noen nye nattbord - og kanskje jeg får brukt tapeten da?


Stue: NCS S 1502-Y
Her er vi glad vi gikk for noe annet enn helt hvitt. 
Paneltaket er hvitt, og det er godt å ikke bli helt "snøblind" i stua.


Lillebrors rom til venstre:
Lys grønn: NCS S 2020-G20Y. Hvit: Refleksjon fra Jotun
Storebrors rom til høyre:
Petroelumsblå: NCS S 4030-B10G. Hvit: Refleksjon fra Jotun

Begge rommene har fått motiv malt rett på veggen, designet og utført av hu mor sjøl. Den nesten-hvite fargen gir akkurat litt lunhet til rommene, slik at de ikke blir så harde.

Et litt langt innlegg i dag, håper det kan være til inspirasjon for noen!

4 kommentarer:

  1. Fine farger dere har :) Fikk noe å tenke på ;)
    Ha en fin dag.
    Klem Renate

    SvarSlett
  2. Veldig fine farger. Og så lurt å ta vare på kodene. Det har ikke jeg gjort gitt...Men jeg skal begynne nå.

    Jeg skal være i permisjon helt fram til juni. Deilig nå som det blir lysere og varmene, men må si jeg av og til lengter tilbake til jobb...

    SvarSlett

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!